JUŻ STAROŻYTNI RZYMIANIE…: Hatchback

Jaki samochód jako pierwszy w świecie miał karoserię typu hatchback?

Standardowa odpowiedź brzmi "Renault 16" – chyba że pytamy w Polsce, wtedy każdy mówi "Syrena 110". Ale dziwnym trafem nikt nie pamięta o Citroënie Traction Avant, który już w 1939r. miał taki wariant, zwany Commerciale. Miał on tylnę klapę podnoszoną wraz z szybą, dającą dostęp do wnętrza na zasadzie piątych drzwi (mała dygresja: wszechobecność hatchbacków sprawia, że dziś każdy mówi o samochodach 3- lub 5-drzwiowych, a prawie nigdy o 2- i 4-drzwiowych. Ostatnio widziałem ogłoszenie sprzedaży Mercedesa CLK "trzydrzwiowego"… Zgroza…).

Tak że tego… Hatchback przed wojną!! Zawsze powtarzam, że wtedy wymyślono już właściwie wszystko, tylko nie wszystko spopularyzowano. W tym przypadku dziwi to jednak o tyle, że Citroën TA to nie żadna egzotyka, ale masowy i powszechnie znany produkt, oferowany w dodatku aż do 1957r. Jak dla mnie niepojęte, że producent siedział cicho, gdy wszyscy zachwycali się "przełomowym" Renault 16

Foto: Public domain

(wpis z klasycznie.eu, 25.X.2013)

4 Comments on “JUŻ STAROŻYTNI RZYMIANIE…: Hatchback

  1. Warto dodać, że ten model ze zdjęcia pochodzi z 1954 roku, gdy zaczęto stosować jednoczęściową klapę sięgającą od zderzaka aż po dach – wcześniej klapa była dwuczęściowa: górna część podnosiła się do góry, dolna odchylała do dołu (jak w niekórych dostawczakach) powodując spore utrudnienia w trakcie załadunku – trzeba było podejść z boku auta lub mieć naprawdę długie ręce. A teraz coś do zastanowienia: jeśli zdefiniujemy hatchbacka jako auto z podnoszoną jednoczęściową klapą, to w tym momencie TA może stracić swoją pozycję "tego pierwszego"

    • Zdjęcie które dałem, było opisane jak 1939r. Ale to co mówisz, jest możliwe, bo mam w swoich zbiorach również zdjęcia aut z dwuczęściową klapą, więc to bardzo możliwe, że tak wyglądała wersja wcześniejsza. Zakładając że pochodzi z 1954r., to Citroen też wyprzedził R16 o całe 11 lat. Chyba że były w międzyczasie jakieś modele, o których nie wiem? Jeśli znasz takie, to chętnie się dowiem. W ogóle od Ciebie sporo się dowiaduję i bardzo się z tego cieszę.

      • taki pierwszy hatchback z podnoszoną jednoczęściową klapą o którym mi wiadomo to, o dziwo, Aston Martin DB2/4 2+2 z 1953. W 1954 była też AC Aceca. A z bardziej przyziemnych, ale wciąż wcześniejszych niż R16 było choćby R4 z 1961 

      • R4 – w pełni się zgadzam, nawet sam kiedyś się zastanawiałem ki pieron z tym R16, skoro ten sam producent zrobił to już wcześniej. Ale może uznawali to za kombi, albo co…? (R16 miało bardziej pochyloną klapę, może mo zadecydowało, kto ich wie).

        AC i Aston faktycznie miały szybę podnoszoną, ale próg taki wysoki, że chyba niweluje przewagę. Nie mniej jednak dziękuję za wskazanie, bo to faktycznie daje do myślenia.